Wereldwijd blijft de podcastindustrie groeien, zo ook in Nederland. Marktonderzoeksbureau MWM2 ondervond in de tweede kwartaalmeting van De Nationale Podcast Monitor 2021 dat 7 van de 10 ondervraagde Nederlanders naar podcasts luisteren. Zelfs toen er minder woon-werkverkeer was tijdens de lockdown in 2020, kreeg de Nederlandse podcastindustrie een enorme boost aan extra luisteraars. Voor adverteerders reden om het medium goed in de gaten te houden. Hoe kan je gebruik maken van podcasting om je doelgroep te bereiken?

Uit internationaal onderzoek uit 2020 door Edison Research blijkt dat luisteraars zeer positief staan tegenover een merk dat hun favoriete podcast sponsort.

Je doelgroep binnen handbereik dankzij podcastmarketing

Sinds de opstart van het podcastingmedium, rond 2004, zijn wereldwijd miljoenen podcast titels live gezet die 24 uur per dag beschikbaar zijn voor de luisteraar. Er is voor ieder wat wils – en juist dat maakt het voor adverteerders zo interessant: de kans is groot dat jouw doelgroep al een podcast omarmt heeft. En waar jouw doelgroep luistert, kan jij je brand promoten. Uit internationaal onderzoek uit 2020 blijkt dat luisteraars zeer positief staan tegenover een merk dat hun favoriete podcast sponsort. Adverteerders zien bij podcastsamenwerkingen dan ook een hoge stijging in web traffic en sales. Maar waarom is adverteren in podcasts zo effectief?

De levensduur van je online advertentie heeft je budget als beperking — jouw podcast advertentie staat echter voor altijd live.

Luisteraars zijn fans die aandacht hebben voor je boodschap

We doen het allemaal wel eens, een ad skippen op YouTube, even een drankje halen tijdens de tv-commercials of snel langs social posts scrollen zonder echt iets te zien. Bij podcastadvertenties zien we veel minder ad skips. Luisteraars zoeken zelf actief naar podcasts over onderwerpen die zij interessant vinden en luisteren daarom met meer aandacht. Jouw merkverhaal wordt gehoord, ook als mensen ondertussen sporten of thuis opruimen. Een podcast ad skippen? Onderzoek van Edison Research geeft aan dat men dat vele malen minder doet dan bij andere media.
wieluisterenpodcastsinNL

Podcasts bieden naadloze aansluiting op advertenties

Als adverteerder ontwikkel je gepersonaliseerde ads om je beoogde doelgroep effectief te bereiken. Hoe doe je dat in podcasting? Dankzij de luisteraar data-insights bij de podcastmaker kun je gericht targeten op een specifieke community van luisteraars. Afhankelijk van de interesses van je doelgroep maak je een zo goed mogelijke match tussen jouw propositie en het podcast onderwerp.

Luisteraars begrijpen heel goed dat de podcastproducent financiële investeringen maakt. Daarom appreciëren luisteraars de sponsors die hun favoriete shows in de lucht houden.

Wat vinden luisteraars van podcastadvertenties?

De meeste podcasts zijn gratis te beluisteren en luisteraars begrijpen heel goed dat de makers inkomsten nodig hebben om hun show te blijven maken. Dat er een sponsor in de podcast adverteert, vindt men dan ook niet erg. Men verwacht echter wel dat je een goede link legt tussen de interesses van de community, het podcastonderwerp en jouw propositie. Zodat zelfs advertenties een waardevolle bijdrage zijn aan de podcast content.
GIF-bnr-super-listeners-2020

Podcast advertising in de praktijk

Hoe pak je adverteren in podcasts of podcasting aan? Met jouw concrete doelstellingen en doelgroep in gedachten ga je met de podcastmaker aan tafel. Samen bekijk je hoe jouw merk optimaal in de spotlight gezet kan worden. Bij Podcasts by BNR werken we met vier bewezen strategieën:

De host-read: jouw merkboodschap door de community influencer

bnr-hostread-podcast-italie

Met een host-read advertentie verwerkt de host van de podcast jouw merkboodschap op natuurlijke wijze in de podcast. Luisteraars zijn gewend aan de stem van de host, maar wat belangrijker is; zij zien de host als een community influencer. Een expert die de interesse van de luisteraar deelt en voedt. Met een host-read lift je mee op het vertrouwen in die host en autoriteit van de podcastmaker.

Sponsor Original Podcast: duurzame aandacht bij een bestaande community

bnr-original-podcast

Als sponsor van een BNR Original Podcast creëer je op een laagdrempelige manier inhoudelijke, duurzame aandacht voor je merk bij een bestaande community van luisteraars. Niet alleen in de audio van de podcast(serie), maar ook in tekstuele en visuele content in een multimediale campagne. Deze sponsorvorm  biedt o.a. host-reads in iedere aflevering van de podcast, en een multimediale promotie campagne binnen de kanalen van het Financieele Dagblad en BNR.

Sponsor Special Podcast: claim though leadership op een specifiek thema

bnr-podcast-eenmaal-special

Wil je jezelf als autoriteit op een specifiek thema positioneren dat nauw verbonden is met je merk? Door het aanbieden van waardevolle content met focus op de uitdaging van je klant, en niet alleen op je product of dienst, zet jij je merk als thought leader in de spotlight. Samen met de redactie bepaal je een uniek onderwerp rondom het gekozen thema. BNR creëert vervolgens een journalistiek onafhankelijke, hoogwaardige podcast met jouw merk als partner.

Brand Story Podcast: een unieke podcast voor jouw merkverhaal

bnr-podcast-brand-story

Wil je liever een podcast maken waarvan de inhoud zich volledig richt op jouw merkverhaal? Met een Brand Story Podcast creëert BNR een eigen podcast speciaal voor jouw merk. Je maakt gebruik van de kennis en ervaring van de BNR experts op het gebied van audio-formatting, podcast productie, voicecoaching, audience development, distributie en promotie. BNR heeft inmiddels voor meer dan zestig merken Brand Story Podcasts gemaakt.

Geef je merk een stem met podcasting

Podcasting is here to stay en is een medium dat blijft groeien. De duur van podcasts geeft je als adverteerder een unieke kans om de aandacht van je doelgroep langdurig vast te houden. Ga je de komende maanden aan de slag met je marketing-en communicatiedoelstellingen voor 2022? Kijk eens wat podcasting voor jouw merk kan betekenen. Onze podcast experts helpen je graag verder. Je kan via podcastsales@bnr.nl contact met ons opnemen voor meer informatie.

Geschreven door: Iris

Bekijk andere blogposts

Blog
Effectief adverteren in podcasts

Als adverteerder trek je alles uit de kast om je marketing targets te halen. Hoe maak je als merk gebruik effectief van podcasting om je doelgroep te bereiken?

Verder lezen

Blog
Dutch Podcast Awards 2021: de vierde editie

Nomineer nu jouw fave voor de Dutch Podcast Awards 2021, de onafhankelijke prijs voor podcasts in Nederland. Stem voor 15 september!

Verder lezen

BNR Special Podcast
Unilever en BNR: een duurzame samenwerking

Unilever wilde graag met BNR samenwerken door de 20+ jaren als audio expert en een doelgroep die zeer interessant is.

Verder lezen

Podcast Specialist

Bob Morskate

Bel Bob: 06 18 70 66 98