Een podcast maken ingewikkeld of tijdrovend? Totaal niet! Wij nemen je mee hoe je in 6 simpele stappen een geweldige podcast voor jou en je doelgroep kunt maken.

1. Verkennend gesprek

Tijdens een verkennend gesprek willen wij er achter komen waar de kracht, kennis en potentie van je merk ligt. Wat is je doel met het maken van een nieuwe podcast of het sponsoren van een bestaande?  Wil je de podcast inzetten om meer naams- of propositie bekendheid te krijgen binnen een bepaalde doelgroep? Zoals bij deze samenwerking tussen Amdax & BNR’s Cryptocast het geval was? Of wil je misschien thought leadership claimen over een bepaald onderwerp zoals VanEck  doet in haar podcast over beleggen.

2. Kennissessie

De volgende stap is dat we je uitnodigen voor een kennissessie. Tijdens dit gesprek zullen we kijken naar hoe we de communicatiedoelstelling van je merk kunnen laten aansluiten op de behoeften van de doelgroep en vervolgens bespreken we hoe we daar een een gave serie over kunnen maken. Immers, je podcast wordt alleen geluisterd als je de doelgroep iets biedt wat ze anders nergens kunnen vinden. Ook kijken we samen naar het opbouwen voor een publiek voor je podcast; waar zit deze en hoe bereiken we die?

3. Format voorstel

Hierna doet ons team een format voorstel waar we het plan voor de podcast uiteenzetten. Onderdeel van dit format is een voorstel voor de host (presentator) en redacteur, een uiteenzetting van het editorial kader (waar gaat de podcast over?), de opzet van de podcast (rubrieken, reportage elementen, muziek etc.), de planning, het distributieplan, beschrijving van het doel (de belofte aan de luisteraar), de audience development strategie (hoe gaan we community opbouwen?) en nog veel meer.

4. Format sessie

In deze formatsessie gaan we samen met de host en/of redacteur van de podcast, stakeholders van het merk en de coördinator vanuit BNR dieper in op de te maken podcast. Zo bespreken we o.a. de thematiek van de individuele aflevering, de uit te nodigen gasten, muziek, locatie en een promotie/distributiestrategie. Het is de bedoeling dat het na deze sessie voor iedereen duidelijk is hoe deze podcast gaat klinken. Een blauwdruk voor de podcastproductie.

5. Start productie

Dan gaat het eindelijk echt beginnen. We gaan de podcast maken! De opnamedagen worden gepland en de gasten uitgenodigd. De audiovormgeving wordt voorbereid, muziek/jingles worden gemaakt, podcast SEO wordt geschreven en de designer gaat aan de slag met het artwork. Wij zullen de podcast tot aan publicatie en promotie begeleiden.

6. Je podcast gaat live

Als de serie af is begint het belangrijkste van de samenwerking: de podcast bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen. We hebben in het begin van de samenwerking al bepaald wie je doelgroep is en waar zij zich bevindt. In deze fase helpen wij je om te zorgen dat deze doelgroep ook echt gaat luisteren. Dit kan middels een campagne binnen de kanalen van FD & BNR of bijvoorbeeld in een vakblad. We hebben hier genoeg ervaring mee om jou goed te kunnen adviseren. Natuurlijk krijg je van ons ook regelmatig een update over jouw podcast. Hoe vaak wordt deze gedownload? Hoe goed wordt deze uitgeluisterd? Waar komen de luisteraars vandaan? Al deze inzichten bundelen we, om zo betere keuzes te maken in de toekomst.

Meer weten over een podcast met BNR?

Ben je helemaal geïnspireerd en wil je ook met BNR een podcast maken of meer informatie hierover? Neem contact op met Bob Morskate via 06 1870 6698 of bob.morskate@fdmediagroep.nl

Geschreven door: Suzanneke Niemeijer

Bekijk andere blogposts

Blog
In 6 stappen een podcast met BNR maken

Een podcast maken ingewikkeld of tijdrovend? Totaal niet! Wij nemen je mee hoe je in 6 simpele stappen een geweldige podcast voor jou en je doelgroep kunt maken. 1. Verkennend gesprek Tijdens een verkennend gesprek willen wij er achter komen wa...

Verder lezen

Podcast Specialist

Bob Morskate

Bel Bob: 06 18 70 66 98